25 000 länkbeten på 25 dagar

Ett gäng elever på reklamskolan Berghs är för tillfället i full gång med att komma på 25 000 marknadsföringsidéer till tio olika företag. En kul tanke, och säkert ett nyttigt sätt att pressa sin kreativitet till bristningsgränsen.

För att ett företag ska lyckas på Internet är som bekant länkar till webbplatsen en viktig del i marknadsföringsmixen, och inom vissa branscher har det kommit att bli den hårdaste av valutor då det krävs extrema mängder länkar för att konkurrera om topplaceringar i sökmotorerna.

För en tid sedan tipsade Christian Rudolf om en artikel som handlar om hur företag – med lite kreativitet – kan locka till sig tusentals länkar. I ett av exemplen lyfts ett företag som sålde enhörningskött fram. Det finurliga är naturligtvis att företaget inte alls sålde kött från enhörningar(!), utan produkten fungerade till stor del som bete för att locka personer att länka till företagets sajt.

I deras fall resulterade det i – utöver tusentals delningar på Facebook – länkar från över 500 unika sajter. Rara ärtor, om man driver en e-handel och vill toppa sökmotorernas resultatsidor.

Unicornmeat

Tillbaka till Berghs-eleverna. Vore det inte kul om studenter inom onlinemarknadsföring – exempelvis de som går i min parallelklass på Medieinstitutet – gjorde ett eget projekt och spottade ur sig 25 000 idéer till länkbeten på 25 dagar?

Eller vad tusan.. Jag ska nog göra det själv när jag tänker efter.

Intresserad av att läsa mer om länkbeten? Läs då:

Gillade du inlägget? Dela det gärna så fler får läsa!
    3 kommentarer
    1. 4 år ago
    2. 4 år ago
    3. 2 år ago

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *