Är länkar oetiskt ska TV-annonsering vara straffbart

Idag har det på Twitter diskuterats en del om etik inom sökmotoroptimering. Det kom på tal då vissa sökbyråer säger sig arbeta med ”etisk sökmotoroptimering” – ett begrepp som naturligtvis fordrar följdfrågan vad ”oetisk sökmotoroptimering” kan tänkas vara?

Mig veterligen är den enda typ av sökmotoroptimering som eventuellt skulle kunna klassas som oetisk den som sker med rent olagliga metoder.

Sökmotoroptimeraren Urban Grotherus uppmärksammade mig på att Swedma – intresseorganisationen för direktannonsering – för ett antal år sedan satte upp etiska riktlinjer för sökmotoroptimering, och att det kanske var den definitionen som ovan icke nämnda byråer hänvisade till.

Swedmas riktlinjer är i stort utformat som en kravspecifikation från en kund till sökbyrå, och är i många fall både välgrundade och välformulerade. Men en punkt får mig att lyfta på ögonbrynen:

”Länkar som skapas enbart i syfte att påverka en webbplats placering i en sökmotor är inte tillåtna.”

Så att hyra ut eller sälja länkar från någon av mina egna sajter som jag rättmätigen äger, betalar för och fyller med innehåll är med Swedmas definition oetiskt?

Att sälja länkar är att sälja annonsutrymme

Marknadsföring handlar i grunden om att öka konsumenters medvetandegrad kring det egna varumärket. Det i sin tur ska leda till en ökad försäljning av en produkt eller tjänst.

Det kanske vanligaste sättet att marknadsföra en produkt är via annonsering i TV, radio och tidningar. För att hyra en annonsplats i en tidning behöver du naturligtvis betala pengar, någon annan upplåter ju utrymme i sin egen produkt för att ditt varumärke ska få synas.

Jag resonerar likadant när det kommer till sökmotoroptimering och marknadsföring på internet. I mina ögon är länk ett annonsutrymme. Du betalar för att någon upplåter en plats på sin egen sajt, vilket leder till att din webbplats syns högre upp i sökresultatet. En högre position i sökresultatet leder till en högre medvetandegrad kring ditt varumärke och i bästa fall en ökad försäljning. Marknadsföring.

När Swedma skriver att det är oetiskt att sälja länkar skriver de också att all form av marknadsföring är oetisk.

Gillade du inlägget? Dela det gärna så fler får läsa!
    13 kommentarer
    1. 4 år ago
      • 4 år ago
        • 4 år ago
          • 4 år ago
      • 4 år ago
        • 4 år ago
    2. 4 år ago
      • 4 år ago
    3. 4 år ago
      • 4 år ago
    4. 4 år ago
      • 4 år ago
    5. 4 år ago

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *