Är länkar oetiskt ska TV-annonsering vara straffbart

Idag har det på Twitter diskuterats en del om etik inom sökmotoroptimering. Det kom på tal då vissa sökbyråer säger sig arbeta med ”etisk sökmotoroptimering” – ett begrepp som naturligtvis fordrar följdfrågan vad ”oetisk sökmotoroptimering” kan tänkas vara?

Mig veterligen är den enda typ av sökmotoroptimering som eventuellt skulle kunna klassas som oetisk den som sker med rent olagliga metoder.

Sökmotoroptimeraren Urban Grotherus uppmärksammade mig på att Swedma – intresseorganisationen för direktannonsering – för ett antal år sedan satte upp etiska riktlinjer för sökmotoroptimering, och att det kanske var den definitionen som ovan icke nämnda byråer hänvisade till.

Swedmas riktlinjer är i stort utformat som en kravspecifikation från en kund till sökbyrå, och är i många fall både välgrundade och välformulerade. Men en punkt får mig att lyfta på ögonbrynen:

”Länkar som skapas enbart i syfte att påverka en webbplats placering i en sökmotor är inte tillåtna.”

Så att hyra ut eller sälja länkar från någon av mina egna sajter som jag rättmätigen äger, betalar för och fyller med innehåll är med Swedmas definition oetiskt?

Att sälja länkar är att sälja annonsutrymme

Marknadsföring handlar i grunden om att öka konsumenters medvetandegrad kring det egna varumärket. Det i sin tur ska leda till en ökad försäljning av en produkt eller tjänst.

Det kanske vanligaste sättet att marknadsföra en produkt är via annonsering i TV, radio och tidningar. För att hyra en annonsplats i en tidning behöver du naturligtvis betala pengar, någon annan upplåter ju utrymme i sin egen produkt för att ditt varumärke ska få synas.

Jag resonerar likadant när det kommer till sökmotoroptimering och marknadsföring på internet. I mina ögon är länk ett annonsutrymme. Du betalar för att någon upplåter en plats på sin egen sajt, vilket leder till att din webbplats syns högre upp i sökresultatet. En högre position i sökresultatet leder till en högre medvetandegrad kring ditt varumärke och i bästa fall en ökad försäljning. Marknadsföring.

När Swedma skriver att det är oetiskt att sälja länkar skriver de också att all form av marknadsföring är oetisk.

17 svar på “Är länkar oetiskt ska TV-annonsering vara straffbart”

  1. Det är inte fel att sälja länkar, annonser och dylikt, men då ska det vara nofollow på dessa. Då skapas de inte i huvudsyfte att påverka ranking, ganska stor skillnad.

    1. Hej Stefan!

      Tack för din kommentar. Jag har dock svårt att förstå ditt resonemang. Det oetiska ligger alltså i att man påverkar en sidas position på Google? Men om man inte får påverka rankingen varför ska man då arbeta med sökmotoroptimering – vars enda syfte är att påverka just en sidas position i sökresultatet?

      //Lucas

      1. De skrev väl försvisso att det avsåg länkar vars syfte var att påverka ranking.
        De skrev inget om att du inte får arbeta med seo och det finns en uppsjö andra saker att jobba med än just fejkade länkar, sattelitsidor med mera.

        1. Absolut, jag håller med dig om att SEO är mer än bara länkar. Men jag har fortfarande svårt att se vad som är oetiskt med just länkar – till skillnad från exempelvis optimerade titeltaggar?

    2. Det är inte så att Sveriges rikes lag, Skatteverket eller någon annan myndighet säger att det ska vara nofollow på köpta länkar. Skattemässigt spelar det ingen roll i vilket syfte en länk har köpts, det är 25% moms oavsett om det är för att leverera besökare eller ranking. Frågan är varför Swedma anser sig skyldiga att se till att Googles riktlinjer efterlevs. Däremot kan jag tycka att kunden ska vara införstådd med de risker (hur små de än är) som finns med köpta länkar.

      Sedan är det som skrivs innan meningen om köpta länkar väldigt intressant. Nämligen:

      ”Skapar SeO-specialisten ingående länkar på internet till annonsörens webbplats som annonsören ej har fått möjlighet att godkänna innan de publiceras, ska SeO-specialisten kunna ta bort dessa länkar från internet med omedelbar verkan om annonsören så önskar. Detta gäller även efter ett eventuellt avslutat uppdrag när inget avtal längre existerar mellan parterna.”

      Det betyder att den enda tillåtna metoden för länkbygge är att ha egna ”spambloggar” där man själv kontrollerar länkarna. Man får inte uppmuntra bloggare att länka (ens utan ersättning) eftersom man inte kan vara säker på att man får bort länken om kunden är missnöjd. Även om man kan få kontakt med bloggaren så är det inte säkert att länken kan avlägsnas med ”omedelbar verkan”.

      1. Hej Kristoffer!

        Precis så resonerar jag också. Google vill gärna göra sken av att de är Lagen, men faktum är att det är vårt internet och vill någon ha en länk av mig ser jag inte varför Google ska hindra mig från att ta betalt för den.

        //Lucas

  2. Lite tröttsamt det där med företag som kör på det här med etik hit och dit, etiken borde väl i så fall handla om vad man ger kunden för ROI, Får kunden resultat och tjänar pengar helt enkelt! För övrigt så gillar jag punkt 5 i swedmas riktlinjer och tror nog att man kan räkna footerlänkar på kunders webbsidor under den punkten 😉

    1. Hej Daniel!

      Jag håller med dig. Om något är oetiskt så är det att vilseleda köpare av sökmotoroptimering genom att påstå att konkurrerande företag arbetar med oetiska metoder.

      //Lucas

    1. Hej Christian!

      Barn gör inte som vuxna säger, barn gör som vuxna gör. Är det någon som säljer länkar och använder sig av oetiska metoder är det Googel själva.

      //Lucas

  3. Lite lustigt i det här sammanhanget är att en del optimeringsföretag som påstår sig arbeta etiskt och enligt branschregler inte ens är medlemmar i Swedma.
    Blir lite som att jag som amatör i, låt oss säga kakelbranschen, skulle hänvisa till Kakelförbundets regler för hur ett badrum skall kaklas och framhålla att jag följer dessa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *