Arbeta med kortsiktig sökmotoroptimering

Att arbeta med sökmotoroptimering som marknadsföringskanal kräver att du hela tiden är beredd att ändra arbetssätt. Googles algoritmer förändras ständigt, och det som fungerade igår fungerar inte nödvändigtvis idag. Detta gör det enormt svårt att förutse vad som kommer att fungera om två – tre år. Att redan idag arbeta med metoder som möjligtvis kan komma att ge avkastning om några år är därför i mina ögon fel sätt att se på sökmotoroptimering.

Mitt råd är istället att arbeta på det vis som fungerar nu, så att du i framtiden har råd att arbeta med de metoder som visar sig lönsamt då.

Idag besökte jag SMX – en konferens för sökmarknadsföring. Där lyssnade jag bland annat på ett par föreläsare som menade att SEO baserad på länkbygge inte är att tänka långsiktig. Att även om det fungerar bra idag bör företag snarare fokusera på social media, author rank och content marketing – metoder som inte nödvändigtvis fungerar just nu, men kan komma att göra det framöver.

De menade kort och gott att en länk som är värdefull idag kan vara skadlig i morgon.

I det har de naturligtvis rätt.

Det jag motsätter mig är deras förhållningssätt till onlinemarknadsföring i stort.

Marknadsföringen tar sig hela tiden nya uttryck

En påtaglig skillnad mellan marknadsföring på nätet och traditionell marknadsföring är att den förstnämnda är snabb, flexibel och som det ser ut nu; under ständig förändring. Ett köpt mittuppslag i DN har sett ut på samma vis under årtionden. Hur marknadsföring på nätet fungerar förändras mer eller mindre dagligen.

När en SEO börjar tala om ”långsiktighet” (i bemärkelsen ett antal år framöver) när det kommer till marknadsföring i ett medium under ständig förändring, är det därför i många fall läge att ställa sig kritisk till deras duglighet.

Är vi ens säkra på att SEO som vi känner den kommer vara aktuell om fem år?

Gör det som fungerar idag – så att du i morgon har råd att göra vad som fungerar då

Naturligtvis ska du inte utsätta dig för onödiga risker när du bygger länkar. Men att arbeta med metoder som du inte ens vet om det kommer ge resultat handlar inte om att utesluta risken att drabbas av framtida ändringar i Googles algoritm – det handlar om att ditt företag riskerar att helt stå utan kunder.

Det stämmer att du kan inte bygga länkar idag på samma vis som du gjorde för två år sedan.

Men byggde du länkar som fungerade då tjänade du förhoppningsvis tillräckligt med pengar för att ha råd att bygga nya länkar som fungerar idag.

Valde du istället att arbetade med ”långsiktiga” metoder som sedan inte visade sig fungera efter ett antal år, har du inte bara sumpat kostnaden för ditt eget arbete – du har också gott miste om potentiella intäkter under de åren.

Det är fullt möjligt att det i framtiden inte är lönsamt att arbeta med länkar. Det kanske till och med visar sig att en hög author rank är vad som kommer att krävas för att synas i sökresultatet.

Frågan är om du har råd att vänta och se.

4 svar på “Arbeta med kortsiktig sökmotoroptimering”

  1. Det där med att enbart satsa på det som kanske fungerar i framtiden och inte i nuet känns lite som: – Klarar du inte av att sökmotoroptimera en kund kalla det för varumärkesbyggande och ta dubbelt betalt. –

    Men som du säger det är hela tiden en fråga om att ändra arbetssätt. Förr var frameset det man skulle bygga och optimera. Det var det som då gällde för framtiden. Finns fler exempel i samma stil. Det går dock inte att bygga någonting för kunder som man kanske tror kan ge konkreta resultat om ett eller två år.
    Naturligtvis önskvärt förstås att arbeta, och få betalt, utan krav på att uppnå någonting nu utan att det kommer nog nästa år, kanske eller året därpå, eventuellt. Men då har man knappast kunden i fokus med sitt arbete.

    Kan bero på en viss rädsla på hos dem som känner osäkerhet på sina egna kunskaper och förmåga som gör att en del vill satsa på det som kanske kommer fungera i framtiden och inte det som fungerar nu.
    Ett sätt att slippa visa sitt tillkortakommande just nu.

    1. Hej Urban!

      Jag håller helt med dig. Det verkar som att vissa SEOs betraktar Google som en människa med känslor som man måste behaga för att få dess uppskattning – när det i själva verket är en maskin som svarar enligt förutbestämda algoritmer. Just nu fungerar länkar, det är inget enskilda sökmotoroptimerare kan ändra på genom att göra fina Powerpoint-presentationer och sälja in sociala medie-strategier.

      Och vad säger att Google inte kommer anse att det är ”black hat” att arbeta med sociala medier om två år?

  2. Jag tycker det blir fel när du blandar in Länkbygge i sökmotoroptimering då jag skulle separara det till en egen åtgärd. Grundläggande SEO baseras på att man vet hur man strukturerar information, organiserar semantiskt och vet vad sökmotorerna värderar hierarkiskt efter titlar, rubriker och innehållet på varje sida.

    Att INTE veta det och bara bygga länkar är inte SEO, det är okunskap och saknad av respekt till kunden eftersom kunden inte får något av värde när länkarna inom en tid försvinner och därmed värdet och SERP på webbsidan.

    Saken är den att om man kan SEO bygger man webbsidan efter de grundläggande reglerna för publicering och semantisk innehåll, optimerar för kundens behov och förstår vilket utveckling man bör luta sig mot för att skapa värdet för kunden. Det håller ju inte för evigt men ett par år bör man ju kunna ha i framförhållning när det gäller nån typ av garanterad effekt på utfört arbete. Sökmotoroptimering är ett utvecklande arbete och vill man ligga i topp bör man ju veta vad man gör 😉

    Gör det som funkar idag och är beprövat men glöm inte att skapa värde för kunden och utveckla din tekniska kunskap och utveckling… det vinner både du och kunden på ,)

    1. Hej Michael!

      Jag håller absolut med dig att grundläggande SEO baseras på att strukturera sajten väl både tekniskt och semantiskt. Det är i mina ögon hygienfaktor. Men för att en sajt ska ranka bra i ett segment med någorlunda konkurrens krävs det idag mer än bara grundläggande SEO.

      Du har helt rätt i att det är respektlöst mot en kund att enbart arbeta med länkar, likväl är det i många fall respektlös att enbart arbeta med on-pageförändringar – åtminstone om kunden förväntar sig att ditt arbete kommer hjälpa till att ta en hög position på deras viktigaste sökord. Därför håller jag inte med dig om att länkbygge inte är en del av sökmotoroptimering, tvärtom det har inom många segment blivit den största delen av SEO.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *