Arbeta med kortsiktig sökmotoroptimering

Att arbeta med sökmotoroptimering som marknadsföringskanal kräver att du hela tiden är beredd att ändra arbetssätt. Googles algoritmer förändras ständigt, och det som fungerade igår fungerar inte nödvändigtvis idag. Detta gör det enormt svårt att förutse vad som kommer att fungera om två – tre år. Att redan idag arbeta med metoder som möjligtvis kan komma att ge avkastning om några år är därför i mina ögon fel sätt att se på sökmotoroptimering.

Mitt råd är istället att arbeta på det vis som fungerar nu, så att du i framtiden har råd att arbeta med de metoder som visar sig lönsamt då.

Idag besökte jag SMX – en konferens för sökmarknadsföring. Där lyssnade jag bland annat på ett par föreläsare som menade att SEO baserad på länkbygge inte är att tänka långsiktig. Att även om det fungerar bra idag bör företag snarare fokusera på social media, author rank och content marketing – metoder som inte nödvändigtvis fungerar just nu, men kan komma att göra det framöver.

De menade kort och gott att en länk som är värdefull idag kan vara skadlig i morgon.

I det har de naturligtvis rätt.

Det jag motsätter mig är deras förhållningssätt till onlinemarknadsföring i stort.

Marknadsföringen tar sig hela tiden nya uttryck

En påtaglig skillnad mellan marknadsföring på nätet och traditionell marknadsföring är att den förstnämnda är snabb, flexibel och som det ser ut nu; under ständig förändring. Ett köpt mittuppslag i DN har sett ut på samma vis under årtionden. Hur marknadsföring på nätet fungerar förändras mer eller mindre dagligen.

När en SEO börjar tala om ”långsiktighet” (i bemärkelsen ett antal år framöver) när det kommer till marknadsföring i ett medium under ständig förändring, är det därför i många fall läge att ställa sig kritisk till deras duglighet.

Är vi ens säkra på att SEO som vi känner den kommer vara aktuell om fem år?

Gör det som fungerar idag – så att du i morgon har råd att göra vad som fungerar då

Naturligtvis ska du inte utsätta dig för onödiga risker när du bygger länkar. Men att arbeta med metoder som du inte ens vet om det kommer ge resultat handlar inte om att utesluta risken att drabbas av framtida ändringar i Googles algoritm – det handlar om att ditt företag riskerar att helt stå utan kunder.

Det stämmer att du kan inte bygga länkar idag på samma vis som du gjorde för två år sedan.

Men byggde du länkar som fungerade då tjänade du förhoppningsvis tillräckligt med pengar för att ha råd att bygga nya länkar som fungerar idag.

Valde du istället att arbetade med ”långsiktiga” metoder som sedan inte visade sig fungera efter ett antal år, har du inte bara sumpat kostnaden för ditt eget arbete – du har också gott miste om potentiella intäkter under de åren.

Det är fullt möjligt att det i framtiden inte är lönsamt att arbeta med länkar. Det kanske till och med visar sig att en hög author rank är vad som kommer att krävas för att synas i sökresultatet.

Frågan är om du har råd att vänta och se.

Gillade du inlägget? Dela det gärna så fler får läsa!
    4 kommentarer
    1. 4 år ago
      • 4 år ago
    2. 4 år ago
      • 4 år ago

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *