Google skapar nya behov

För någon vecka sedan skrev Nina Åkestam att hon var glad över alla Googles misslyckanden. Med det menar hon att eftersom Google har råd att misslyckas kan de hela tiden ligga i framkant när det kommer till att utveckla nya tjänster. En naturlig följd av det är då att vissa av dem floppar, medan andra blir succéer och sätter nya standarder för hur vi använder webben.

Bland kommentarerna protesterar en läsare och menar att anledningen till att en del av Google tjänster floppar är att de i försöker tillgodose behov som inte finns – vilket enligt henne fel väg att gå.

Jag håller inte med. För vi konsumenter vet nämligen inte vad vi själva vill ha.

En bidragande orsak till Googles storhet är att de är marknadsdrivande istället för marknadsdrivna. Med det menar jag att Google, istället för att lyssna till konsumenterna och försöka råda bot på deras problem, skapar helt nya behov. Behov som vi användare inte ens visste att vi hade. Det ser jag snarare som en styrka än en svaghet.

Det är naturligtvis få företag förunnat att arbeta på det sättet. Varje misslyckande kostar oerhört mycket i både tid och pengar. Å andra sidan kan varje ny idé som skapar oupptäckta begär hos oss konsumenter generera stora intäkter. Det senare har vi sett prov ett oräkneligt antal gånger, inte minst under det senaste decenniet.

Facebook, iPad och Spotify är alla exempel på idéer som jag som konsument aldrig skulle kunna formulera själv, men som jag från den dag jag testade dem visste att jag behövde för att min blotta existens på den här planeten skulle bli uthärdlig. Ett behov var skapat.

Så Google är alltså (inte helt otippat) rätt ute. Misslyckandet är utvecklingens moder.

Gillade du inlägget? Dela det gärna så fler får läsa!
    En kommentar
    1. 5 år ago

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *