Inspirera juniorerna att lära sig SEO på egen hand

Att vara junior sökmotorkonsult innebär inte sällan långtråkiga uppgifter. Men med rätt handledning kan även de tråkiga uppgifterna kännas betydelsefulla. Så se till att inspirera dina juniora kollegor, då kommer de snabbare komma upp till din nivå.

Christian Rudolf är en av de mer namnkunniga inom svenska SEO-branschen och det var han som fick mig att fastna för sökmotoroptimering för omkring tre år sedan.

Jag kom i kontakt med honom under tiden jag pluggade och han behövde junior SEO-assistens till sitt team på Betsson. Att vara junior inom SEO innebär ungefär detsamma som att vara junior inom vilken arbetsgrupp som helst; man får göra enklare – ofta tråkigare – sysslor som seniorerna inte vill eller har tid att göra. Samtidigt är de sysslorna ofta avgörande för projektens framgång. Utan en springsjas som kånkar verktyg blir det helt enkelt svårt att bygga en skyskrapa.

Det Christian gjorde var att han förklarade mina uppgifter i den stora kontexten, så att jag förstod värdet av det jag gjorde. Även om uppgifterna var enkla såg jag min bit i en större produktionscykel och insåg att det jag gjorde faktiskt var viktigt – om än bitvis något enformigt. När jag förstod värdet jag bidrog med upplevde jag uppgifterna mindre enformiga och jag tog mig an dem med större entusiasm.

Att ha den typen av vägledning i sin juniora del av yrkeslivet är enormt värdefullt och jag vill därför uppmana alla andra som nu sitter och handleder en naiv junior sökmotorkonsult att göra detsamma som Christian gjorde med mig:

Låt personen göra de enklare uppgifterna. Låt hen göra mindre sökordsanalyser, enklare onpage-optimering eller bygga en enklare satelitsajt. Men förklara också vikten av alla delarna i det större perspektivet och visa upp hela spektrat av SEO-tekniker. Förklara varför sökmotorerna är en så bra säljkanal och ge exempel hur spammare med olagliga metoder tjänar pengar i sökmotorerna. Då kommer din juniora vän bli betydligt mer nyfiken och på egen hand lära sig mer om sökmotoroptimering. Då blir arbetet spännande och man tillåter sig se en ljuspunkt bortom excelarkens gråa rutnät.

Att Christian är duktig just på att se till det stora perspektivet är tydligt i hans föredrag under webbdagarna i år, som jag rekommenderar att du tittar på och låter dig insperaras av – inte minst om du är inne på ditt första år som sökmotoroptimerare.


3 SEO trender som Google inte vill att du skall känna till

Gillade du inlägget? Dela det gärna så fler får läsa!
    3 kommentarer
    1. 3 år ago
      • 3 år ago
    2. 3 år ago

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *