Relevant reklam

Igår var jag på frukostseminarium på Berghs och lyssnade på Jonas Vahlne, Director of
Business Planning på Mindshare. Han pratade om relevant reklam och varför just relevansen i annonserer blir allt viktigare.

För trots att annonsörer överlag lägger allt mer pengar på reklam, så minskar i många fall konsumenternas vetskap om deras varor. Jonas menar att vi helt enkelt tröttnat på att hela tiden överösas av budskap som vi inte är intresserade av, och därför stänger ute reklamen. Det har till och med gått så långt att vi i vissa fall är villiga att betala för att slippa bli avbrutna av reklam – betalversioner av Spotify och TV-kanalernas playsidor är två exempel på detta.

Han menar därför att annonsörerna – istället för att göra högljudd reklam – bör fokusera på att göra relevant reklam och på så vis få konsumenterna att aktivt vilja spendera tid med varumärket.

Relevant innehåll

Idag sker en stor del av vår mediekonsumtion digitalt, och mycket av det vi gör online registreras och lagras. All denna lagrad data gör det lättare för annonsörer att träffa rätt med individuellt anpassat innehåll, och agera på varje enskild individs behov.

Köpta sökord på Google och Facebook-annonser är två exempel på annonsformer som anpassas på individnivå utefter vilken data som finns tillgänglig om dig som konsument. Genom dessa kanaler kan exempelvis en kedja som säljer träningskläder enkelt vända sig till alla som googlar efter sportaffärer eller har angett sport som intresse på Facebook, utan att behöva distrahera ”massan” som inte är intresserad.

Facebook Ads

Relevant tilltal

Ett annat sätt att öka relevansen för mottagaren är att utforma reklamen så att den uppfattas som en tjänst istället för reklam.

Som exempel använde Jonas Nikes smartphoneapp Nike+. Det är en träningsapplikation som visar din träningskurva och är tänkt motivera dig att ge dig ut i motionsspåret. I grunden är den reklam för Nike, men användaren ser det som en tjänst och betalar(!) för att få tillgång till den.

Budskapet blir på så vis en integrerad del av mediet och användaren väljer aktivt att spendera tid med varumärket.

Kontextuell relevans

När jag var yngre åkte jag mycket skateboard, och läste också en hel del tidningar om ämnet. Jag kommer ihåg när min äldre syster, som inte alls var intresserad av rullbrädor, bläddrade i min tidning och frågade varför jag betalade för den när den till hälften bestod av reklam. Jag förstod inte vad hon menade. Jag hade inte sett någon reklam. Men givetvis hade hon rätt – tidningen var fullproppad av det. Men för mig var inte annonserna om kullager och skateskor reklam, det var information om sporten jag älskade.

Det rörde sig med andra ord om reklam som var kontextuellt relevant. Tidningen handlade om något jag var intresserad av, och annonserna blev därför något annat än reklam i mina ögon.

Genom att öka den kontextuella relevansen kan annonsörer nå konsumenterna när de är som mest mottagliga för budskapet.

Reklam?

Rätt timing

Även timingen på reklamen spelar till viss del roll. Många företag försöker pricka in sin annonsering på den tidpunkt då varan konsumeras. OLW lobbar exempelvis för fredagsmys mellan torsdag och lördag när många förbereder sig för den kommande myskvällen, och McDonalds kör radiospotar om sin frukostmeny på morgonradion.

Matbutiken Tesco står kanske för det bästa exemplet på hur bra timing kan få varumärket att skjuta i höjden.

När kedjan öppnade i Sydkorea noterade man att många arbetar långa dagar och drar sig för att storhandla. Detta utnyttjade man genom att möjliggöra veckohandling i tunnelbanan. De trötta resenärerna shoppade genom att scanna varor på en affisch med sin mobiltelefon, och Tesco levererade sedan hem varorna till dörren.

Man fanns helt enkelt där vid rätt tidpunkt och hade rätt lösning på de hungriga koreanernas problem.

Berghs hemsida kan du titta på hela Jonas föredrag, jag rekommenderar det varmt.

Gillade du inlägget? Dela det gärna så fler får läsa!
    2 kommentarer
    1. 6 år ago
      • 6 år ago

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *