Vässa ditt varumärke med bättre nätnärvaro

I fredags föreläste Charlotte Da Silva, grundare och VD för uppsalabaserade Salgado, för klassen på Medieinstitutet. Under en och en halv timme visade hon exempel och presenterade förslag på hur företag kan vässa sina varumärken med hjälp av en mer aktiv närvaro på nätet.

Här är en sammanfattning av några av de punkter jag tar med mig från föreläsningen.

Med sociala medier kan du äga Googles förstasida

Sociala medier rankar i regel högt bland sökresultaten. Oavsett om ditt företag planerar att vara aktiv i dessa eller inte, kan det vara en god idé att skapa konton på de största tjänsterna. Dels för att hindra någon annan att stjäla företagets identitet, och dels för säkra din närvaro på förstasidan bland sökresultaten.

Om ni bestämmer er för att vara aktiva, fundera på hur du kan använda de olika kanalerna till din fördel. Kanske kan du inte knuffa företagets traditionella webbsida högst upp bland sökresultaten, men i och med att sociala medier åker i sökmotorernas gräddfil kan du kanske få in någon av era andra kanaler bland topp tio.

Som exempel tog Charlotte stenleverantören Flisby AB vars instruktionsvideo om stenläggning hamnar på plats tre bland sökresultaten när man söker efter ”lägga sten”, och därmed knuffar undan större leverantörer som Byggmax. Att YouTube-videos också visas visuellt i träfflistan, det vill säga med en liten bild och inte bara text, gör att ögonen dras dit och det börjar klia i klickfingret. Ett lysande exempel på hur man både ger användaren relevant information och exponerar sitt varumärke.

Sociala medier används som sökmotorer

Allt fler använder de sociala kanalerna för att söka efter information på nätet. Istället för att googla efter hur du byter gitarrsträngar söker du direkt på YouTube efter en instruktionsvideo, och istället för leta efter hemsidan till din favoritrestaurang söker du direkt efter deras Facebooksida. Att som företag inte finnas där när någon letar efter dig är att likställas med att inte finnas alls.

I sociala medier är vi användare dessutom generellt sett noga med att berätta var vi är och vad vi gör. Vi geotaggar Instagrambilder, checkar in på Facebook när vi besöker affärer och använder hashtags för att andra med liknande intressen ska hitta till just våra tweets. Charlotte menar att du som företag kan dra nytta av detta, bland annat för att hitta ambassadörer för ditt varumärke. Arbetar du exempelvis med ett klädföretag – prova att söka på Instagram under hashtagen #klänning och se om inte några av de klänningar du säljer finns förevigad.

När användarnas beteende förändras måste du som företag helt enkelt följa med och se till att finns på samma plattformar som dina kunder. På så vis får du både en affärsmässig fördel gentemot stelbenta konkurrenter och fantastiska plattformar för dialog.

Forum rankar högt, var proaktiv

Google gillar text och uppdaterat innehåll, och få sidor uppdateras så ofta och med så mycket text som forum. Det är därför man i princip alltid ser trådar från Familjeliv och Flashback bland googleresultaten.

Om du upptäcker att någon skriver ner ditt företag på ett forum, skapa en användare och gå in och försök reda ut problemet som uppstått. På det viset kommer nästa person som läser forumtråden se att ditt företag bryr sig, och kanske inte lägga lika stor vikt vid det ursprungliga klagomålet som hen gjort om det fått stå okommenterat.

Använd verktyg för omvärldsbevakning

När ditt företag börjar bli uppmärksammat kommer det utan tvekan att skrivas om det på Internet. För att hålla koll på vilka som skriver om dig, och på så vis kunna bemöta kritik (eller lovord för den delen), är det en god idé att använda dig av ett verktyg för omvärldsbevakning.

Google Alerts är en gratisvariant som enligt mina erfarenheter fungerar hjälpligt, men tenderar att missa en del – framförallt från sociala medier. Google Blogsearch är en annan gratis sökfunktion som bara tar med träffar från bloggar.

För dig som har möjlighet att betala för mer avancerade verktyg finns bland andra svenska Prosocyal och Meltwater Buzz.

Mediabevakare hittar du en förteckning över fler verktyg för omvärldsbevakning.

Gillade du inlägget? Dela det gärna så fler får läsa!
    2 kommentarer
    1. 5 år ago
    2. 3 år ago

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *